شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

مدل های مختلف دیگ آب گرم

۴ بازديد
دیگهای فولادی فایرتیوب همانطور که از نامشان پیداست آتش در داخل لوله‌ها جریان دارد و آب در اطراف لوله‌ها جریان می یابد. بدین گونه که آب وارد مخزن دیگ می‌شود و با روشن شدن مشعل و گرم شدن لوله‌ها سبب گرم شدن آب می‌شود و از طریق سیستم سیرکولاتور آب در لوله‌های سیستم حرارت مرکزی جریان می یابد. به محض پایین آمدن سطح آب در داخل مخزن دیگ پمپ سیرکولاتور کار کرده و سبب افزایش سطح آب درداخل مخزن دیگ میشود. دمای کاری دیگ آب گرم معمولا 90 درجه سانتی گراد می‌باشد.

دیگ آبگرم کوره برگشتی
در این بویلر ها هم گازهای تولید شده در اثر احتراق مسیر دیگ را دوبار طی می کنند با این تفاوت که این گازها از مرکز کوره تا انتها حرکت کرده و بعد از اینکه به انتهای کوره رسیدند چون به صورت بسته طراحی شده اند و همینطور به خاطر محدب بودن انتهای آن از اطراف کوره مسیر خود را پیدا کرده و به جلوی دیگ باز می‌گردند. بعد از این مرحله گازها به پاس لوله‌ها منتقل می‌شوند و از طریق دودکش خارج. در این نوع بویلرها چون گازهای تولید شده سه بار مسیر دیگ را طی می کنند راندمان بیشتری نسبت به نوع دو پاس دارند.

دیگ آبگرم عقب خشک و عقب تر

نوع دیگری از بویلر وجود دارد که آن را عقب تر می گویند. در این نوع دیگ آب گرم بین محفظه احتراق و انتهای دیگ وجود دارد و در نوع عقب خشک بین محفظه احتراق و انتهای دیگ سیمان و یا آجر نسوز قرار می دهند. استفاده از دیگهای عقب تر مزیتهای بیشتری دارد. این دیگ ها راندمان حرارتی بالاتری داشته و البته تنش حرارتی کمتری هم دارند و تعمیرات و نگهداری آنها هم مقرون به صرفه تر است.

تفاوت دیگ های فولادی فایر تیوب (fire tube) و واتر تیوب (water tube)

در دیگ فولادی فایر تیوب، گازهای داغی که حاصل از سوزاندن سوخت می باشند پس از عبور از درون لوله ها و پاس های دیگ فولادی گرمای خود را به آب درون بویلر داده و سپس دود حاصل از احتراق از دود کش خارج می شود. فشار کار این نوع دیگ حداکثر 30 بار می باشد. بازده بویلر های فایر تیوب %70 می باشد. این نوع بویلر در کارخانه ساخته و مونتاژ می شوند.

بویلر های واتر تیوب (Water Tube) در ظرفیت های بسیار بزرگ ساخته می شوند در این نوع بویلر ها حجم اصلی را گرمای مشعل اشغال می کند و آب درون لوله ها گرم می شود. بویلر های واتر تیوب دارای شکل های مختلفی می باشند به طور مثال لوله های آنها می تواند صاف یا خمیده باشند برای فشار های بالا ساخته می شوند. هزینه ساخت، تعمیر و نگهداری این نوع دیگ ها نسبت به دیگ فولادی فایر تیوب راندمان کمتری دارند.

https://bokhartajhiz.com/product-category/%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D8%AF%DB%8C%DA%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%A8-%DA%AF%D8%B1%D9%85/page/1/

 
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.