چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

آشنایی با دیگ آب گرم

۴ بازديد
دیگ آبگرم یا بویلر چیست؟
در موتورخانه و سیستم های حرارت مرکزی یک جزء مهم وجود دارد که آن را با نام دیگ آب گرم با بویلر می شناسند. این سیستم علاوه بر اینکه در موتور خانه های خانگی کاربرد دارد، در صنایع مختلف هم مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مطلب به انواع دیگ بخار و بویلرها و نحوه کارکرد آنها اشاره می کنیم ولی قبل ازآن بهتر است، یک تعریف کلی در مورد این دستگاه داشته باشیم.

تعریف بویلر یا دیگ آبگرم
دیگ آب گرم به دستگاهی گفته می شود که قادر است، انرژی حرارتی که از احتراق سوخت مشعل حاصل می شود را به داخل خود منتقل کرده و در اثر این کار آب گرم ایجاد شده توسط یک پمپ مخصوص به گردش در می آید. در اثر این گردش، آب گرم بخشی از انرژی خود را از دست می دهد و سرد می شود و دوباره برای گرم شدن به داخل دیگ یا بویلر باز می گردد و فرایند به همین شکل تکرار می شود.

انوع دیگ آبگرم
دیگ آب گرم و بویلر ها بر اساس شاخص های مختلفی طبقه بندی می شود که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

دیگ آبگرم بر اساس دمای سیال
این نوع دیگ را دیگ آب داغ هم می گویند. در دیگ های معمولی دمای آب باید ۹۰ درجه سانتیگراد باشد. در شرایطی که فشار داخل دیگ افزایش پیدا کند و با استفاده از سیستم انبساط بسته دمای آب از ۹۰ درجه به ۱۰۰ درجه افزایش پیدا کرده و در این حالت بویلر را دیگ آب داغ می گویند. بیشترین دمایی که این نوع دیگ می تواند تحمل کند در حدود ۱۳۰ درجه سانتیگراد است. در این نوع دیگ ها به دلیل اینکه سیستم بسته است دما افزایش پیدا کرده اما تبخیر صورت نمی گیرد. از این نوع دستگاهها برای صنایعی استفاده می شود که نیاز به دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد دارند. از جمله صنایعی مانند کارخانه های مواد غذایی و لبنی که عموما از انها برای پاستوریزه کردن شیر استفاده می شود.

دیگ آب داغ single pass 
دیگ های آبگرم تک پاس از نظر نوع و کارایی، یک دستگاه از رده خارج شده محسوب شده و کارایی بالایی و ظرفیت لازم را در مصارف صنعتی ندارد. در این نوع دیگ های آبگرم گازی که از احتراق سوخت بدست می آید مسیر چرخشی خود را یک بار طی کرده و از طریق دود کش خارج می گردنند.
 
دیگ آب گرم two pass
در دیگ های آبگرم دو پاس، روند احتراق سوخت همانند دستگاه تک پاس است؛ با این تفاوت که این مسیر چرخشی دوبار انجام شده و سپس وارد دودکش می شود. بدین گونه که یکبار از جلوی لوله های دیگ عبور می کند و وقتی که مجددا به انتهای لوله رسید دوباره به جلوی دیگ باز می گردد.
 
دیگ آبگرم three pass
روند چرخش آب در دیگ های آبگرم سه پاس همانند تک پاس و دو پاس است اما آب در ۳ سیکل می چرخد و سپس بخار آن از طریق دودکش خارج می شود. چنانچه این دیگ های آب گرم مصرفی دارای طراحی دقیق تری باشند؛ نسبت به سه نوع دیگر کارایی و راندمان افزایشی بالاتری را دارا خواهند بود.
 
دیگ آبگرم کوره برگشتی
دیگ های آبگرم کوره برگشتی همانند حالت دو پاس؛ احتراق سوخت انجام گرفته و مجددا دوبار این مسیر را طی می کند. اما با این فرق عمده که، آب از مرکز کوره تا انتهای کوره را طی می کند و بعد از رسیدن به انتهای کوره به خاطر شکل محدبی که دارد مسیر خود را پیدا نموده و به جلوی دیگ باز می گردد. سپس از دودکش خارج می شود و به این دلیل اینکه گازهای حاصل از احتراق سوخت سه بار این مسیر تکاملی را طی نموده این نوع کوره راندمان افزایشی بیشتر و قابلیت استفاده بیشتری را در نوع خود دارد.

به دلیل اهمیت نقش دیگ آب گرم در ساختمان باید به خرید آن بسیار دقت کرد. پیشنهاد می شود از دیگ های آب گرم بخار تجهیز خراسان استفاده شود.

https://bokhartajhiz.com/product-category/%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%aa/%d8%af%db%8c%da%af-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%a8-%da%af%d8%b1%d9%85/
 
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.